En liten blogg om lyckan att få vara fysiskt aktiv

Idag är det ca 15 år sedan jag bestämde mig. Med ca 10-15 kg dallrande övervikt, ständig torrhosta på grund av rökning, fest med alltför mycket alkohol varje helg, i princip ingen motion alls och ganska osunda matvanor var jag, inte ens fyllda 20, på väg in i ett liv som jag inte ville leva. Det är sant! Så jag tog tag i det. Slutade röka och började simma (astråkigt). Slutade äta glass och började med fruktsallad. Bytte så småningom stad och kom i kontakt med människor som var duktiga på träning. Började jogga, cykla, gå på gympa, spinning och aerobics. Sprang något lopp, trampade runt tjejvättern. Mådde bra! Idag är jag 36 år och har två underbara barn. I min byrå finns en mapp med dokument som jag är stolt över. Ett intyg på att jag är utbildad gruppträningsinstruktör, ett annat på att jag är detsamma i Box. Tuffa utbildningar som man inte klarar utan hyfsad fysik. Där finns också bevisen för en mängd lopp som jag genomfört genom åren, allt från tjejklassikerlopp till minitriathlon. Ovanpå den där byrån står det som jag är mest stolt över: Ett diplom undertecknat Micke Thorén och HKH Prinsessan Lilian. En lagerkrans och tre kronor pryder diplomet, som visar att jag genomfört en svensk klassiker. DET trodde varken jag eller någon annan för 15 år sedan!

söndag 3 juni 2012

Det finns två typer av cyklister...

...Fick jag höra här om dagen. De som ännu inte vurpat och de som gjort det. Fram till i söndags kunde jag glatt sälla mig till den första skaran. Men så, en snabb klunga och ett ögonblicksverk senare tillhör jag nu den andra. De som vurpat alltså. Jag är glad att det gick så bra som det gjorde, ingen skada på huvudet, inget brutet, inga blessyrer i ansiktet... Bara uppskrapad, blåslagen, svullen och ett ömmande knä. Samt ganska chockad förstås. Vi körde fort, hade många mil bakom oss, jag hade nästan släppt den starka nocoutklungan flera gånger men var ändå med. Sista två milen mot hemma, fin raka, soligt, snälla kompisar som lät mig ligga bak i klungan och så plötsligt: Ett bakhjul för nära mitt framhjul. På en sekund var jag i asfalten med vänstersidan, har svaga minnen av cyklar och kroppar över mig och sedan rädslan. Stackars mina medcyklister som fick hantera min chock, jag är ju inte van direkt. Skäms lite i efterhand över att jag blev så rädd, men sådan är jag. De var så gulliga och hjälpte mig och de andra som blev inblandade. Nu har jag vilat cykel en vecka, inget EFITpass i måndags och inget blodomlopp i torsdags. 2012 känns inte som min träningsvår, men jag tänker att det vänder. Snart typ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar