En liten blogg om lyckan att få vara fysiskt aktiv

Idag är det ca 15 år sedan jag bestämde mig. Med ca 10-15 kg dallrande övervikt, ständig torrhosta på grund av rökning, fest med alltför mycket alkohol varje helg, i princip ingen motion alls och ganska osunda matvanor var jag, inte ens fyllda 20, på väg in i ett liv som jag inte ville leva. Det är sant! Så jag tog tag i det. Slutade röka och började simma (astråkigt). Slutade äta glass och började med fruktsallad. Bytte så småningom stad och kom i kontakt med människor som var duktiga på träning. Började jogga, cykla, gå på gympa, spinning och aerobics. Sprang något lopp, trampade runt tjejvättern. Mådde bra! Idag är jag 36 år och har två underbara barn. I min byrå finns en mapp med dokument som jag är stolt över. Ett intyg på att jag är utbildad gruppträningsinstruktör, ett annat på att jag är detsamma i Box. Tuffa utbildningar som man inte klarar utan hyfsad fysik. Där finns också bevisen för en mängd lopp som jag genomfört genom åren, allt från tjejklassikerlopp till minitriathlon. Ovanpå den där byrån står det som jag är mest stolt över: Ett diplom undertecknat Micke Thorén och HKH Prinsessan Lilian. En lagerkrans och tre kronor pryder diplomet, som visar att jag genomfört en svensk klassiker. DET trodde varken jag eller någon annan för 15 år sedan!

måndag 13 maj 2013

Receptdax igen

Min 30-dagarsutmaning har till viss del gått ut på att hitta nya, roliga recept med "bättre" innehåll än det jag tidigare ätit. Självklart har jag också jobbat för att hitta på saker som utesluter det jag valt att undvika. Här kommer några recept som jag använt det senaste tiden, en del har jag hittat på nätet, andra har jag exprimenterat fram själv. Mycket nöje :-)

Våfflor (Ca 8-10 st) Supergoda, kommer användas fler gånger! Även barnen älskade dem. Aldrig mer pulvervåfflor i mitt hem. Recepet är från en LCHFblogg.
Ingredienser:1 dl röd mjölk
2 dl grädde
2 msk fiberhusk
50 g smält smör
4 ägg
1 tsk bakpulver
Salt
Grädde till servering
1 krossad suckett
Gör såhär:
Vispa ihop alla ingredienserna i en bunke, salta efter smak och tycke.
Låt smeten stå och dra några minuter, så att fiberhusken får svälla.
Sen är det bara att börja grädda! Mellan varje “våffling” så smörjde jag våffeljärnet med smält smör.
* Smeten blir ganska så tjock (tapetklister), men det ska vara så. Resultatet blir kanon!


Cookies/bars
1 dl pumpafrön
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
0,5 dl mandelmjöl
3 msk krossade linfrön
1-2 ägg
1-2 msk honung
1-2 msk kakao
1 dl torkade bär, tex blåbär, tranbär...

Jag har höftat lite med mängden på alla ingredienser, så pröva er fram vad som funkar! Rör ihop alla ingredientser och klicka ut smeten på en plåt för cookies, bred ut för bars. Grädda i ca 7-10 minuter. Låt svalna och skär i bitar. Krispiga och goda :-)!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar