En liten blogg om lyckan att få vara fysiskt aktiv

Idag är det ca 15 år sedan jag bestämde mig. Med ca 10-15 kg dallrande övervikt, ständig torrhosta på grund av rökning, fest med alltför mycket alkohol varje helg, i princip ingen motion alls och ganska osunda matvanor var jag, inte ens fyllda 20, på väg in i ett liv som jag inte ville leva. Det är sant! Så jag tog tag i det. Slutade röka och började simma (astråkigt). Slutade äta glass och började med fruktsallad. Bytte så småningom stad och kom i kontakt med människor som var duktiga på träning. Började jogga, cykla, gå på gympa, spinning och aerobics. Sprang något lopp, trampade runt tjejvättern. Mådde bra! Idag är jag 36 år och har två underbara barn. I min byrå finns en mapp med dokument som jag är stolt över. Ett intyg på att jag är utbildad gruppträningsinstruktör, ett annat på att jag är detsamma i Box. Tuffa utbildningar som man inte klarar utan hyfsad fysik. Där finns också bevisen för en mängd lopp som jag genomfört genom åren, allt från tjejklassikerlopp till minitriathlon. Ovanpå den där byrån står det som jag är mest stolt över: Ett diplom undertecknat Micke Thorén och HKH Prinsessan Lilian. En lagerkrans och tre kronor pryder diplomet, som visar att jag genomfört en svensk klassiker. DET trodde varken jag eller någon annan för 15 år sedan!

fredag 13 juli 2012

Team Rynkeby startar idag

På cykelträningslägret i High Chaparall kom jag för första gången i kontakt med några av de människor som deltar i detta projekt. Idag startar Team Rynkeby sin långa cykeltur för att samla in pengar till barncancerfonden. Det de gör är så stort, fint och viktigt att ögonen tåras. Tänk att det fortfarande finns människor som själva står tillbaka för att hjälpa andra! Egoism är ingen egenskap jag uppskattar, och just ego är det sista man kan säga om detta team. Jag vill uppmärksamma deras fina projekt, önska dem en fin cykling och framförallt framföra ett varm TACK till de cyklister som genomför detta. Själv hoppas jag kunna cykla någon del av Ride of hope senare i sommar. Startavgiften går till samma ändamål, cancerforskning. Varje litet bidrag hjälper. Om ni orkar, läs denna artikel. Det här är sådant som rör mitt hjärta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar