En liten blogg om lyckan att få vara fysiskt aktiv

Idag är det ca 15 år sedan jag bestämde mig. Med ca 10-15 kg dallrande övervikt, ständig torrhosta på grund av rökning, fest med alltför mycket alkohol varje helg, i princip ingen motion alls och ganska osunda matvanor var jag, inte ens fyllda 20, på väg in i ett liv som jag inte ville leva. Det är sant! Så jag tog tag i det. Slutade röka och började simma (astråkigt). Slutade äta glass och började med fruktsallad. Bytte så småningom stad och kom i kontakt med människor som var duktiga på träning. Började jogga, cykla, gå på gympa, spinning och aerobics. Sprang något lopp, trampade runt tjejvättern. Mådde bra! Idag är jag 36 år och har två underbara barn. I min byrå finns en mapp med dokument som jag är stolt över. Ett intyg på att jag är utbildad gruppträningsinstruktör, ett annat på att jag är detsamma i Box. Tuffa utbildningar som man inte klarar utan hyfsad fysik. Där finns också bevisen för en mängd lopp som jag genomfört genom åren, allt från tjejklassikerlopp till minitriathlon. Ovanpå den där byrån står det som jag är mest stolt över: Ett diplom undertecknat Micke Thorén och HKH Prinsessan Lilian. En lagerkrans och tre kronor pryder diplomet, som visar att jag genomfört en svensk klassiker. DET trodde varken jag eller någon annan för 15 år sedan!

måndag 25 februari 2013

30-dagarsutmaningen

På senaste tiden har jag läst flera artiklar, bloggar och inlägg om fenomenet "100 dagarsutmaningen". Jag har sett och hört talas om flera personer i min omgivning som genomför den. Avundats och inspirerats. Kan de så kan jag liksom!
Det hela går ut på 100 dagar utan godis, chips, glass, läsk, desserter, fikabröd, (som innehåller socker) och alkohol. 100 dagar!
Jag har efter lite funderande på hur och varför bestämt mig för att hoppa på utmaningen, men börjar med en lightvariant på 30 dagar. Dels för att det känns mer hanterbart, men mest för att jag vill se om det är värt att "offra" allt det goda, om jag mår bättre av det än av att få äta och dricka godsakerna då och då.
Idag drar jag igång! Efter att ha lagt upp utmaningen på facebook har jag fått med mig ytterligare deltagare som är villiga att köra ihop med mig. Det blir så mycket lättare och roligare om man är flera. Nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar